Zdalne Badania Użyteczności czy spotkania Face 2 Face?
Czym zdalne badania użyteczności różnią się od konwencjonalnych? W obu przypadkach można otrzymać wartościowe informacje niezbędne do podjęcia odpowiednich decyzji projektowych. Różnic jednak kilka jest, a podstawowa jest fakt, że użytkownik i moderator fizycznie znajdują się w dwóch różnych miejscach.
Jeśli to możliwe, zalecamy przeprowadzanie testów użyteczności osobiście. Gdy z użytkownikiem jest obecny moderator, łatwiej jest mu zinterpretować język ciała i zdecydować, kiedy jest właściwy moment na zadanie pytania. Zespoły produktowe mogą uznać za korzystne obserwowanie interakcji użytkowników z ich projektami osobiście, a nie poprzez transmisję na odległość.
Zdalne testowanie
Zdalne testowanie jest jednak lepsze niż druga opcja, która polega na całkowitym pominięciu testów, gdy testowanie osobiste jest po prostu niewykonalne ze względu na ograniczenia finansowe lub czasowe.
Przy zdalnych działaniach odchodzi nam aspekt podróży, dlatego jest to fantastyczna opcja dla zespołów z ograniczonym budżetem lub do testowania produktów z bardzo rozproszoną bazą użytkowników.
Niemoderowane testy
Niemoderowane testy to kolejna opcja, jeśli masz napięty harmonogram, ponieważ eliminuje to wiele kwestii logistycznych. Dodatkowo, zamiast skupiać się w jednym miejscu, uczestnicy mogą pochodzić z dowolnego obszaru geograficznego, co ułatwia proces rekrutacji.
Uczestnicy niemoderowanych testów korzystają zwykle z własnych komputerów, umożliwiając obserwację ich działań. Chociaż zrozumienie tego, w jaki użytkownik wchodzi w interakcje z interfejsem, jest przydatne, tak utrudnia również rozwiązywanie wszelkich problemów, jakie uczestnicy mogą mieć ze zdalnymi narzędziami wymaganymi do przeprowadzenia badania.
W moderowanych zdalnych testach uczestnicy i moderatorzy są obecni w tym samym „wirtualnym” miejscu i czasie. Moderator obserwuje zdalnie działania użytkownika i rozmawia z nim bezpośrednio. Uczestnik niemoderowanej sesji zdalnej przeprowadza badanie we własnym czasie i nagrywa sesję do późniejszej oceny.
Moderowane badania
Ponieważ moderator i uczestnik są jednocześnie online, sesje moderowane umożliwiają wymianę informacji. Po zakończeniu sesji moderatorzy mogą zagłębić się w problemy, zadając więcej pytań lub szukając wyjaśnień.
Zdalnie ciężko jednak określić, kiedy należy zadać pytanie. Cisza po drugiej stronie linii może wskazywać, że użytkownik jest zakłopotany, pochłonięty informacjami lub przeglądaniem strony internetowe. Znalezienie właściwej równowagi między informowaniem, że słuchasz, a przerywaniem może dla niewprawionego moderatora być trudne.
Niemoderowane badania
Uczestnik samodzielnie wykonuje test użyteczności. Niektóre technologie zdalnego testowania umożliwiają włączenie przygotowanych pytań uzupełniających do badania, które są wyświetlane po każdym zadaniu. Ponadto pytania mogą być przekazywane użytkownikom do uzupełnienia po zakończeniu sesji. Pytania są takie same dla wszystkich użytkowników i nie ma możliwości zadawania dogłębnych pytań.
Użytkownicy mogą skontaktować się z kimś w celu uzyskania pomocy przez telefon lub e-mail, ale wsparcie w czasie rzeczywistym nie jest dostępne. Dodatkowo z powodu tej separacji nie można ocenić jakości sesji przed jej zakończeniem. Do czasu zakończenia nie będziesz wiedzieć, czy użytkownik napotkał problem, zaniedbał wykonanie zadania lub nie zastosował się do instrukcji.
Ponadto egzaminy niemoderowane mogą być cichsze niż testy moderowane. W testach użyteczności często prosimy użytkowników, aby opowiedzieli nam, co robią, używając podejścia głośnego myślenia. W moderowanym badaniu moderator może skłonić uczestnika do rozwinięcia swoich działań.
Kiedy główny nacisk w badaniu kładzie się na kilka konkretnych elementów, a nie na wszechstronną ocenę, lepiej jest zastosować niemoderowane zdalne testy użyteczności ze względu na brak szeroko zakrojonych działań następczych.
Niemoderowane badania są szczególnie korzystne w ograniczonych ramach czasowych, ponieważ uczestnicy mogą ukończyć sesje niezależnie, a nawet jednocześnie, zamiast próbować dopasować się do z góry określonych okien czasowych.
Wskazówki dotyczące przeprowadzania zdalnych testów użyteczności
- Poćwicz korzystanie ze sprzętu – nawet jeśli używałeś produktów swojej firmy milion razy, wypróbuj je na znajomych. Sprawdź, czy instrukcje logowania są jasne. Upewnij się, że rozumiesz technologię zarówno po swojej stronie, jak i po stronie użytkownika.
- Przepisz całość – przygotuj zadania z wyprzedzeniem, aby móc je przetestować pilotażowo. Instrukcje tekstowe muszą być samodzielne. Możliwość błędnej interpretacji musi zostać usunięta z każdej dyrektywy, przypisu i zapytania. Wszystko, co może być źle zrozumiane, zostanie źle zrozumiane.
- Bądź dostępny – bądź tak dostępny, jak to możliwe, aby pomóc w przypadku jakichkolwiek pytań potencjalnych użytkowników, nawet w przypadku niemoderowanych badań. Zaloguj się do narzędzia testowego wcześnie podczas moderowanych sesji, aby monitorować czas przybycia uczestników i w razie potrzeby rozwiązywać problemy.
Chcąc przeprowadzać testy użyteczności na własną rękę, należy mieć odpowiedni zakres wiedzy. Decydując się na odpowiednie szkolenia UX, możesz poszerzyć ten zakres i zapewnić sobie lepszej jakości wyniki.